Jitsi meet integration analysis with moodle for synchronous distance learning
Kata Kunci:
Asynchronous Learning, Jitsi Meet, LMS, MoodleAbstrak
After the Covid-19 pandemic, learning activities were used to being carried out online. Utilization of the Learning Management System is starting to be widely used for asynchronous learning, while synchronous learning is carried out using different applications. In this study, a video conferencing server design was created to integrate Jitsi Meet with Moodle. On the Moodle server, install and configure the NginX, MariaDB, php, Moodle packages and install the Jitsi Meet plugin on Moodle. On the Cacti server, install and configure Cacti, manufacture devices, create graph trees, add graphs and monitor data on graphs. Black Box Testing is carried out to test the Jitsi Meet feature and to monitor the average use of CPU and memory during meetings. The results of the Black Box test on the Jitsi Meet feature get a percentage of 89.7% completion. In testing the average CPU usage in the Cacti application, a percentage of 3.21 was obtained. In testing the average memory usage in the Cacti application, a percentage was obtained of 33.56%.
Referensi
B., & Mi’rajul Rifqi. (2019). Implementasi Dan Perbandingan Monitoring Jaringan Berbasis Simple Network Management Protocol (Snmp) Menggunakan Cacti Dan Munin Di Smk Negeri 1 Pekanbaru. ZONAsi: Jurnal Sistem Informasi, 1(2), 58–74. https://doi.org/10.31849/zn.v1i2.3249
Achuthan, K., Raghavan, D., Shankar, B., Francis, S. P., & Kolil, V. K. (2021). Impact of remote experimentation, interactivity and platform effectiveness on laboratory learning outcomes. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00272-z
Al - Haque, M. M., & Sari, L. O. (2019). Perbandingan Quality of Service Video Conference Bigbluebutton Dan Jitsi. Jom FTEKNIK, 6(2), 1–6.
Andrean, S., & Abroto. (2021). Simulasi Pembelajaran IPA Menggunakan Computer Based Instruction MI Ma’arif Darussalam Plaosan. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 6(1), 25–37. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v6i1.2890
Astriani, L., & Ismah, I. (2021). Pebelajaran Jarak Jauh Menggunakan Learning Management System di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Holistika, 5(1), 54–60. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/9740/5638
Bayunadi, I., Rochim, A. F., & Satoto, K. I. (2013). Network Monitoring Service Berbasis Simple Network Management Protocol Menggunakan Aplikasi Cacti. Transmisi, 15(4), 191–198.
Cerelia, J. J., Sitepu, A. A., N, F. A. L., Pratiwi, I. R., Almadevi, M., Farras, M. N., Azzahra, T. S., & Toharudin, T. (2021). Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. Seminar NASIONAL Statistik, 1–14. http://semnas.statistics.unpad.ac.id/wp-content/uploads/erf_uploads/2021/11/Learning-Loss-Akibat-Pembelajaran-Jarak-Jauh-Selama-Pandemi-Covid-19-di-Indonesia.pdf
Chattaraj, D., & Vijayaraghavan, A. P. (2021). The mobility paradigm in higher education: a phenomenological study on the shift in learning space. Smart Learning Environments, 8(1). https://doi.org/10.1186/s40561-021-00162-x
Fatmawati, S. (2019). Efektivitas Forum Diskusi Pada E-Learning Berbasis Moodle Untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar. REFLEKSI EDUKATIKA : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 211–216. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE
Febriyanti, N. M. D., Sudana, A. A. K. O., & Piarsa, I. N. (2021). Implementasi Black Box Testing pada Sistem Informasi Manajemen Dosen. Jurnal Ilmiah Teknologi Dan Komputer, 2(3), 1–10.
Firginia, S. M., Andyastuti, E., & Widodo, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Sinkron Dan Asinkron Terhadap Hasil Belajar Ppkn Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kediri. SEMDIKJAR 4, 845–852.
Hartawan, I. N. B. N. B., & Subawa, I. P. A. Y. (2021). Analisis Kinerja Server Elearning Untuk Pembelajaran Synchronous Berbasis Big Blue Button Dalam Mendukung Pembelajaran Di Masa Covid-19. RESISTOR, 4(1), 78–84.
Kemendikbud. (2020). Siaran Pers - Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran dan Tahun Akademik Baru di Masa Pandemi Covid-19: Satuan Pendidikan di Zona Kuning, Oranye dan Merah Dilarang Melakukan Pembelajaran Tatap Muka. Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Pada Tahun Ajaran Dan Tahun Akademik Baru Di Masa Pandemi Covid-19: Satuan Pendidikan Di Zona Kuning, Oranye Dan Merah Dilarang Melakukan Pembelajaran Tatap Muka, 3. https://www.kemdikbud.go.id/main/files/download/d16ebb4e0e2245e
Ningrum, F. C., Suherman, D., Aryanti, S., Prasetya, H. A., & Saifudin, A. (2019). Pengujian Black Box pada Aplikasi Sistem Seleksi Sales Terbaik Menggunakan Teknik Equivalence Partitions. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 4(4), 125. https://doi.org/10.32493/informatika.v4i4.3782
Peraturan Pemerintah Nomor 21 Tahun 2020. (2020). Pembatasan Sosial Berskala Besar Dalam Rangka Percepatan Penanganan Coronavirus Disease 2019/COVID-19. 1(1), 022868 A-022846 A.
Pradnyana, G. A., & Pradnyana, I. M. A. (2015). Implementasi Responsive E-learning Berbasis MOODLE Untuk Menunjang Kegiatan Pembelajaran di STMIK STIKOM Indonesia. S@Cies, 5(2), 127–135. https://doi.org/10.31598/sacies.v5i2.73
Pratiwi, W. . (2021). Dinamika Learning Loss: Guru Dan Orang Tua. Edukasi Nonformal, 1(1), 147–153.
Priyambudi, S., Setyowati, Y., & Murdani, M. H. (2022). Pengembangan Virtual Class Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa Pada Perkuliahan Daring. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan Dan Informatika, 8(2), 126–135. https://doi.org/10.21107/edutic.v8i2.13853
Ramadhan, H. ., Yahya, M., & Mapalotteng, A. . (2022). Analisis Pembelajaran Secara Sinkron Dan Asikron Pada Pembelajaran Digital. UNM of Journal Technologycal and Vocational, 6(2), 89–110. https://doi.org/10.2307/j.ctv2jtxrhd.18
Rasyiidin, M. Y. B., Murad, F. A., & Murad, F. A. (2021). Monitoring Server Berbasis SNMP Menggunakan Cacti pada Server Lokal. Jurnal Ilmiah FIFO, 13(1), 14. https://doi.org/10.22441/fifo.2021.v13i1.002
Rizal, S., & Walidain, B. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Matakuliah Pengantar Aplikasi Komputer Universitas Serambi Mekkah. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(2), 178. https://doi.org/10.22373/jid.v19i2.5032
Sari, M., Putri, T. H., Dosen, C., & Batubara, M. D. (2020). Implementasi Monitoring Jaringan Berbasis Web Terintegrasi Cacti Menggunakan Notifikasi Telegram. Query: Journal of Information Systems, 4(1), 25–34.
Susanti, L., & Estherina, R. (2022). Pembelajaran Blending Asynchronous-Synchronous Learning Berbasis Relevan terhadap Hasil Belajar Koqnitif Peserta Didik Sekolah Dasar pada Masa Pandemi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 7(1), 79–89. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/26211
Walilu, R. F., Laim, B. F. N., Mariasa, I. M., Riki, R., & Alberto, A. (2021). Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid19 Menggunakan Platform Jitsi Pada Institusi Pendidikan Menggunakan Server Ubuntu. JPB : Jurnal Patria Bahari, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.54017/jpb.v1i1.15
Widyasari, A., Widiastono, M. R., Sandika, D., & Tanjung, Y. (2022). Fenomena learning loss sebagai dampak pendidikan di masa pandemi covid-19. BEST JOURNAL (Biology Education Science & Technology), 5(1), 297–302.
Wijaya, Y. D., & Astuti, M. W. (2021). Pengujian Blackbox Sistem Informasi Penilaian Kinerja Karyawan Pt Inka (Persero) Berbasis Equivalence Partitions. Jurnal Digital Teknologi Informasi, 4(1), 22. https://doi.org/10.32502/digital.v4i1.3163
Yulianti, Y., & Kusmarni, Y. (2021). Sinkronus Vs Asinkronus Pembelajaran Sejarah Daring: Studi Korelasional Di SMA Kota Bandung. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 10(2), 135–146. https://doi.org/10.17509/factum.v10i2.39019.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Kadek Virgan Ardiat, I Nyoman Buda Hartawan, Ni Wayan Suardiati Putri

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




